Prosto z mostu

W p�tli liczb


W lipcu 2009 r. Rada Warszawy uchwali�a "Strategi� zr�wnowa�onego rozwoju systemu transportowego Warszawy do 2015 roku i na lata kolejne". Rok wcze�niej, w ramach konsultacji spo�ecznych, sk�ada�em w imieniu stowarzyszenia "Obywatele dla Warszawy" uwagi do projektu tego dokumentu. Dopominali�my si� mi�dzy innymi, by cele strategii by�y powi�zane ze wska�nikami liczbowymi, takimi jak udzia� komunikacji zbiorowej w ruchu drogowym czy skr�cenie czasu przejazdu przez �r�dmie�cie. Skoro w�adze miasta maj� by� rozliczane z realizacji strategii, to powinna ona zawiera� przewidywane zmiany istotnych wska�nik�w liczbowych w okresie obj�tym strategi�.

Nasze uwagi nie zosta�y, oczywi�cie, uwzgl�dnione. W Polsce nie ma zwyczaju rozliczania polityk�w z realizacji zada�. Zadaniem rz�dz�cych jest niedopuszczenie do w�adzy opozycji i ju� za to ciesz� si� poparciem tak du�ej grupy wyborc�w, �e nie musz� nic wi�cej robi�. Jest te� grupa wyborc�w, kt�ra uwa�a, �e rz�dz�cy to aferzy�ci i agenci i �e dzisiejsza opozycja - po przej�ciu w�adzy - powinna zaj�� si� przede wszystkim zamykaniem tych�e aferzyst�w i agent�w. Z nimi te� ci�ko si� rozmawia o wska�nikach realizacji strategii.

Ale liczby istniej� niezale�nie od woli polityk�w. Jednym z cel�w polityki transportowej miasta jest wzrost udzia�u komunikacji publicznej. Gdyby ten wzrost by� wi�kszy lub mniejszy, mo�na by si� spiera�, czy przyj�ta w 2009 r. strategia i jej realizacja s� lepsze b�d� gorsze. W Warszawie pod rz�dami Hanny Gronkiewicz-Waltz udzia� komunikacji publicznej si� jednak po prostu zmniejsza. W 2009 r. liczba przejazd�w autobusami, metrem i tramwajami wynios�a 1,082 mld, a w 2010 r. - 1,076 mld. To spadek o ponad 1 procent. Takie s� efekty utrzymywania fatalnego stanu autobus�w i tramwaj�w oraz ci�g�ych eksperyment�w ze zmianami tras.

Wizyt�wk� warszawskiej komunikacji miejskiej jest niedawno oddana do u�ytku p�tla autobusowa w Alei Krakowskiej. Szary bunkier przy parkingu "Park & Ride" ma uliczki pomi�dzy peronami w�skie do tego stopnia, �e utrudniaj� manewrowanie i zdarza si�, i� pasa�er�w stoj�cych na peronie oddziela od maj�cego odjecha� autobusu inny autobus. Na p�tli nie ma �adnych elektronicznych wy�wietlaczy, w szczeg�lno�ci ze zbiorcz� informacj� o kolejno�ci odjazdu autobus�w. Wszystkie autobusy z p�tli jad� w jednym kierunku przez co najmniej kilka przystank�w, wi�c ta informacja by�aby dla pasa�er�w bardzo pomocna. W takim Gda�sku (celowo wymieniam miasto r�wnie� rz�dzone przez PO) elektroniczne wy�wietlacze to standard na ka�dym przystanku. W Warszawie nowa p�tla ma poziom techniczny i estetyczny lat sze��dziesi�tych ubieg�ego stulecia. Jaka w�adza, taka p�tla.


Maciej Bia�ecki
Stowarzyszenie "Obywatele dla Warszawy"
maciej@bialecki.net.pl
www.bialecki.net.pl
4878