Projekt drugiej linii metra
Z pierwszej linii metra korzysta codziennie 370-400 tysi�cy os�b. Budowa drugiej linii ma przyci�gn�� nawet 500 tysi�cy podr�nych, przyczyniaj�c si� do ograniczenia kork�w na mostach. Dokona si� tak�e historyczny awans Pragi-P�noc na pe�noprawn� dzielnic� Warszawy. Zegar roku 2012 tyka. Wiedz� o tym w�adze miasta i projektanci zaprezentowanego 4 pa�dziernika w Kinie Nova Praha projektu centralnego odcinka drugiej linii metra. Zwyci�skie Konsorcjum Metroprojekt i AMC - Andrzej M. Cho�dzy�ski, kt�re przedstawi�o Uproszczony Wielobran�owy Projekt Koncepcyjny, opracuje teraz projekt szczeg�owy oraz obejmie nadzorem wszelkie dalsze prace projektowe. Wyb�r miejsca prezentacji by� nieprzypadkowy, poniewa� to od po�o�onej nieopodal stacji Wile�ska rozpocznie si� ca�a budowa. Ma to by� inwestycja na tle dotychczasowych warszawskich do�wiadcze� wyj�tkowa, poniewa� zrezygnowano z wszelkich finansowych i funkcjonalnych kompromis�w. Stacje zostan� zbudowane pod skrzy�owaniami, a nie jak uprzednio zak�adano obok nich, co pozwoli na najwygodniejsze dla pasa�er�w usytuowanie wej�� do metra. Znajd� si� one w ka�dym rogu skrzy�owania, przy przystankach tramwajowych i autobusowych, przy traktach pieszych i atrakcjach turystycznych. Budowa stacji zmodyfikowan� metod� odkrywkow� zak�ada, �e w pierwszej kolejno�ci b�d� wykonywane stropy, aby jak najszybciej umo�liwi� przywr�cenie ruchu na skrzy�owaniach. Dopiero pomi�dzy wybudowanymi stacjami tarcze wiertnicze wydr��� tunele. To ma by� najmniej czasoch�onny etap prac. Do budowy �cian tuneli wybrano ponadto ta�sz� i wygodniejsz� technologi� �elbetow�, zamiast �eliwnej, stosowanej w pierwszej linii metra. Projektowany odcinek drugiej linii, licz�cy 6,3 km d�ugo�ci, b�dzie si� sk�ada� z siedmiu stacji z po�o�onymi centralnie torami i peronami po ich obu stronach. Najtrudniejsza do realizacji okaza�a si� stacja Stadion. Po�o�ona tu� przy po�udniowym basenie Portu Praskiego ca�a b�dzie zatopiona w wodzie. St�d mi�dzy innymi gigantyczny koszt inwestycji, maj�cy przekroczy� 3 mld z�otych. To trzy razy wi�cej, ni� szacunkowy koszt stadionu narodowego, ale po�ow� tej sumy pokryje Unia Europejska. Powstanie tam r�wnie� kilkusetmetrowy fragment odga��zienia dla trzeciej linii, pozwalaj�cy na p�niejsze jej wybudowanie bez konieczno�ci wstrzymywania ruchu poci�g�w. Stacja Powi�le zostanie usytuowana dok�adnie pod tunelem Wis�ostrady. Jak podkre�lali projektanci, jest to jedno z najbardziej �mia�ych przedsi�wzi�� in�ynierskich. Opr�cz wyj�� w kierunku projektowanego Centrum Nauki Kopernik i pobliskiej Biblioteki Uniwersyteckiej, jedno b�dzie wiod�o wprost pod pomnik Syrenki i na bulwary nad Wis��. Skarpa Nadwi�la�ska stanowi przeszkod�, z powodu kt�rej stacja Nowy �wiat osi�gnie rekordow� na drugiej linii g��boko��. Ponad 26 metr�w r�nicy poziom�w pozwoli swobodnie pokona� bardzo d�ugie ruchome schody. Na stacji �wi�tokrzyska druga linia skrzy�uje si� pod spodem z pierwsz�. Nie zapomniano te� o ��czniku obu linii. Natomiast t� przy rondzie Daszy�skiego wyr�ni wyj�tkowo du�a ilo�� wej�� do metra - a� 16. Ale na tym nie koniec. Przestrzenie stacji maj� by� syntez� sztuki i in�ynierii. Dzi�ki wsp�pracy z malarzem i grafikiem Wojciechem Fangorem, ju� na wst�pnym etapie projektowym za�o�ono sp�jn� estetyk� ca�ej linii, a ponadto przewidziano miejsca do prezentowania sztuki i dzia�a� artystycznych. Burmistrz Pragi-P�noc Jolanta Koczorowska uzna�a to za znakomite nawi�zanie do artystycznego charakteru Pragi i podkre�li�a ogromne znaczenie metra dla spo�ecznej rewitalizacji dzielnicy. Prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz zapewni�a, �e centralny odcinek drugiej linii metra zostanie oddany do u�ytku na prze�omie 2011 i 2012 roku. Oby te prognozy nie okaza�y si� jednak nazbyt optymistyczne.
Kr.
|