Druga linia metra coraz bli�ej

10 kwietnia w Urz�dzie Dzielnicy Praga P�noc odby�o si� spotkanie informacyjne w sprawie drugiej linii metra. Kto jednak liczy� na jakie� prze�omowe deklaracje, ten si� zawi�d�. Dyrektor Metra Warszawskiego Jerzy Lejk przedstawi� zarys za�o�e� projektowych licz�cego nieco ponad 6 km d�ugo�ci centralnego odcinka drugiej linii, kt�ry b�dzie si� sk�ada� z siedmiu stacji. Ca�a druga linia b�dzie docelowo liczy�a ich a� 26.

Najprawdopodobniej na praskim brzegu jako pierwsza zacznie powstawa� stacja Stadion, ze wzgl�du na znacznie wi�kszy zakres prac. Ta stacja w ca�o�ci b�dzie zatopiona w wodzie, stanie si� te� w�z�em przesiadkowym, poniewa� znajdzie si� tam rozga��zienie na dwa kierunki: p�nocno-wschodni i po�udniowo-wschodni oraz wygodne po��czenie z przystankiem PKP Stadion. Jest w tym zakresie dobra wsp�praca z PKP PLK, co mocno podkre�la� dyrektor Metra.

Budowa stacji zmodyfikowan� metod� odkrywkow� zak�ada, �e w pierwszej kolejno�ci b�d� wykonywane stropy, aby jak najszybciej umo�liwi� przywr�cenie ruchu na skrzy�owaniach. Dopiero pomi�dzy wybudowanymi stacjami tarcze wiertnicze wydr��� tunele. To ma by� najmniej czasoch�onny etap prac, chocia� sam monta� tarczy dr���cej tunel zabierze dwa- trzy miesi�ce. Do budowy �cian tuneli wybrano ta�sz� i wygodniejsz� technologi� �elbetow�, zamiast �eliwnej, stosowanej w pierwszej linii metra. Sta�ymi konsultantami zostali dwaj najwybitniejsi specjali�ci od budowy metra w warunkach zbli�onych do warszawskich � w Barcelonie i Tuluzie. Zastosowano technologi� nowoczesn� i pozwalaj�c� na szybki post�p prac. Zmechanizowane tarcze w betonowej obudowie pozwol� posuwa� si� w tempie ok. 15m na dob� (przy dotychczasowych dw�ch metrach na dob�). W tej technologii ma by� tak�e realizowany ostatni odcinek pierwszej linii metra.

Ilo�� wydobytego urobku si�gnie nawet 1,5 mln m3. Cho� jego cz�� b�dzie ponownie zagospodarowana do przykrycia stacji i ukszta�towania teren�w s�siaduj�cych z nimi, to Metro Warszawskie ju� teraz na swej stronie internetowej zamie�ci�o og�oszenie dla ch�tnych do odbioru ziemi. Do jej transportowania zostanie prawdopodobnie wybudowana tymczasowa bocznica kolejowa.

Wszystkie stosowne dokumenty pozwalaj�ce na rozpocz�cie kolejnych etap�w prac przy projektowaniu i budowie metra zosta�y ju� uzyskane. Wykonawca szczeg�owego projektu ma by� wybrany w wyniku dialogu konkurencyjnego. Decyzj� w tej sprawie poznamy do po�owy maja. Od momentu wy�onienia wykonawcy rusza zegar odmierzaj�cy 45 miesi�cy � 23 na projektowanie i 22 na sam� budow�. Zako�czenie prac planowane jest na pocz�tek roku 2012. Wyb�r taboru nast�pi w drugim b�d� trzecim kwartale 2008. Docelowo ma zosta� zakupionych 300 jednostek taboru dla ca�ej linii metra.

Czy zd��ymy na Euro 2012? Jerzy Lejk unika� odpowiedzi na to pytanie. Aby maksymalnie usprawni� koordynacj� dzia�a� i b�yskawicznie podejmowa� decyzje powo�ano Komitet Steruj�cy.

Mieszka�cy Pragi pytali czy metro b�dzie negatywnie oddzia�ywa� na s�siaduj�ce z nim budynki. Dyrektor Lejk uspokaja�, �e temu problemowi po�wi�cona jest szczeg�lna uwaga. Przygotowany przez Politechnik� Warszawsk� system monitoringu oddzia�ywa� zostanie zamontowany na znacznym obszarze. G�sto rozmieszczone czujniki wychwyc� wszystkie parametry w trakcie eksploatacji metra, podczas jego budowy, a nawet przed jej rozpocz�ciem (dla ustalenia t�a).

Du�o w�tpliwo�ci dotyczy�o rozwi�za� komunikacyjnych na czas budowy. ZTM zapewnia, �e Al. Solidarno�ci b�dzie przejezdna. Powstanie te� ��cznik tramwajowy z ul. Jagiello�sk�, dzi�ki czemu tramwaje wyje�d�aj�ce z 11 Listopada b�d� mog�y omin�� plac budowy i tras�: Targowa - Ratuszowa - Jagiello�ska dosta� si� na most �l�sko-D�browski.

Zg�aszano tak�e zastrze�enia do lokalizacji stacji Szwedzka, pierwszej na projektowanym p�nocno-wschodnim odcinku drugiej linii. Ta sprawa nie jest przes�dzona, bowiem nie ma jeszcze decyzji lokalizacyjnej.

Pytanie czy warto dublowa� metro z lini� �rednicow� kolei uznano niemal za niestosowne. Z dziewi�ciu wariant�w fachowcy wybrali najlepszy - to powinno rozwia� wszelkie w�tpliwo�ci. Chyba nie rozwia�o.

Kr.
6019